torsdag 18 november 2010

Rehabövningar för hälseneinflammation

Läste i Runners Worlds senaste nummer om hälseinflammation. "Ont ska med ont fördrivas." Det är så mitt rehabprogram ser ut. Tåhävningar med belastning. Dessa övningar handlar det om:


Tvåbenta tåhävningar. Upp och så långt ner det går. 3 x 15 st. Enkelt. Bra att börja med som uppvärmning.


Nu är det enbart den skadade foten. Upp och sakta ner. Upprepa 3 x 15 st. Urjobbigt.




Excentriska tåhävningar. Sakta ner med den skadade foten och sedan upp med båda på tå. Sen sakta ner med den skadade foten igen. Upprepa 3 x 15 st.



Snabba fjädrande tåhävningar. Om det är för tungt att göra dem med en fot, använd båda fötterna. 3 x 20 st.


Spänstträning. 3 x 15 sek enbenshopp på stället, på tå.

Avsluta sittande med vikt på knäna och gör tåhävningar med tung belastning. Allt från 30 kg barn till 80 kg tung man...

Öka belastningen successivt. Efter ett antal veckor är det dags med vikter. För den som inte vill/kan/har tid att gå till gymmet går det bra att fortsätta i trappan med vikt. Fyll en ryggsäck med något tungt (jag använder vikter från skivstången) eller använd en skivstång. Samma antal upprepningar. Jag gör dessa övningar en gång /dag.

Som sagt: Ont ska med ont fördrivas. Så säger den senaste forskningen.

Foto: Carl Hedin

3 kommentarer:

  1. Jag provade faktiskt några av dina övningar ikväll efter passet. De är riktigt bra! Tack!

    SvaraRadera
  2. Jag kör också tåhävningar nu, när jag har känningar från benhinnorna.
    Hoppas det är ok att jag lånade en av dina bilder? Säg till annars! :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för dessa tips. Tror att jag drabbats av detta, har ont iaf. Hoppas på att det snart är ok igen. Tar det lång tid att bli bra igen?

    SvaraRadera